شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
حضور سه برنده پیشین در فهرست اولیه مدال کارنگی

الیزابت آسِوِدو، پاتریک نس و روتا سپتیس در میان نامزدهای دریافت این جایزه معتبر کتاب کودک به چشم می‌خورند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - فهرست اولیه چشمگیر مدال کارنگی که معتبرترین جایزه کتاب کودک بریتانیاست، امسال سه برنده پیشین، الیزابت آسِوِدو، پاتریک نس و روتا سپتیس را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد.
 
فهرست بلند ۲۰ کتابی امسال سرشار از رمان‌هایی است که به کاوش پیرامون موضوعات فقدان، اندوه و سلامت روان می‌پردازند. «وقتی فرود آمدی دست بزن» رمان آسِوِدو به‌صورت شعر، داستان ویرانی دو دختر بعد از مرگ پدرشان را دنبال می‌کند. «بدو، شورش کن» از منجیت من، یک رمان منظوم دیگر، داستان دختری است که به دنبال فرار از خانه خفقان‌آوری است که در آن زندگی می‌کند. در «دختری که درخت شد» که توسط جوزف کوئلیو، شاعر نمایشی و کیت میلنر تصویرگر تهیه شده، دختری در تلاش است تا فقدان پدر را درک کند. «موجود خشن» از جنی داونهم دختر ۱۵ ساله‌ای را نشان می‌دهد که در حال دست و پنجه نرم کردن با تعرض‌های عاطفی از سوی نامزد مادرش است و در «و ستاره‌ها با درخشندگی می‌سوختند» دنیل جاواندو، دنیای پسر نوجوانی را به تصویر می‌کشد که پس از خودکشی برادرش دچار فروپاشی می‌شود.
 
الن کراژوسکی، رئیس هیات داوران گفت: «امسال کتاب‌های زیادی به فقدان، اندوه یا در حالت کلی سلامت پرداختند. با وجود همه‌گیری این‌ها مقوله‌های آشنایی هستند. امسال شاهد نمایش بسیار قدرتمندی بودیم... این یک فهرست بلند چشمگیر است.»
 
مدال کارنگی که در سال ۱۹۳۶ تاسیس شد قدیمی‌ترین جایزه کتاب بریتانیاست و درگذشته برندگانی چون آرتور رنسام، سی‌اس لوئیس، نیل گیمن، تری پرچت، فیلیپ پولمن و سالی گاردنر داشته است. این جایزه با قضاوت افراد کتابدار در زمینه کودکان دستاورد چشمگیری در حوزه کتاب کودک به وجود آورده است. به همراه مدال کیت گریناوِی که نامزدهای فهرست اولیه آن هم روز پنج‌شنبه اعلام شد و به بهترین تصویرگری کتاب کودک سال تعلق می‌گیرد.
 
در میان رمان‌هایی که امسال انتخاب شده‌اند موضوعات اسطوره‌ای و افسانه‌ای نیز به چشم می‌خورند. «خواهران جاودانه» کیران میلوود هارگریو داستان عروس‌های دراکولاست؛ «دختری که به زبان خرس‌ حرف می‌زند» سوفی اندرسون از داستان‌های محلی روسی الهام گرفته است؛ «نور عمیق» از نویسنده برنده جایزه کاستا، فرنسس هاردینگ و «سوختن» اثر نِس که تاکنون دو بار برنده مدال کارنگی شده و داستان آن در امریکای دهه ۱۹۵۰ اتفاق می‌افتد که اژدهاها در آن وجود داشتند.
 
کراژوسکی گفت تنوع داستان‌سرایی در میان نامزدهای فهرست اولیه امسال برای تمام داوران موجب خوشحالی بوده است. او گفت: «ماموریت این جایزه توانمند ساختن نسل بعد برای شکل دادن دنیایی بهتر از طریق کتاب‌ و مطالعه است که بدون شک این فهرست اولیه به دست‌یابی به این هدف کمک کرده و کودکان را تشویق می‌کند تا در دوران قرنطینه در خانه بمانند و در را به روی هزاران مکان سرگرم‌کننده و جذاب باز کنند.»
 
فهرست نهایی هر دو مدال روز ۱۸ ماه مارس اعلام خواهد شد و برنده نیز در تاریخ ۱۶ ژوئن جایزه‌اش را دریافت خواهد کرد.
 
فهرست اولیه مدال کارنگی
وقتی فرود می‌آیی دست بزن از الیزابت آسِوِدو
دختری که به زبان خرس‌ حرف می‌زند از سوفی اندرسون
فضایی که در آن هستیم از کتیا بالن
چاقوی کوتاه از الن کالدکات
دختری که درخت شد از جوزف کوئلیو
بِوِرلی، درست همینجا از کیت دیکامیلو
موجود خشن از جنی داونهم
حیوان خانگی از اکواکه ایمِزی
در ساحل نیمه‌شب از مری-لوییس فیتزپاتریک
نور عمیق از فرنسس هاردینگ
و ستاره‌ها با درخشندگی می‌سوختند از دنیله جاواندو
به نام کُد از ایمی لوسیدو
بدو، شورش کن از منجیت من
دختران جاودانه از کیران میلوود هارگریو
سوختن از پاتریک نس
پس از جنگ از تام پالمر
هر دو جهت را نگاه کن از جیسون رینولدز
سرچشمه‌های سکوت از روتا سِپِتیز
کسی به این قلب یک قلم بدهد از سوفیا تاکور
کوه پژواک از لارن وُلک
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها